de donkere dagen voor kerst - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van marijn en miranda - WaarBenJij.nu de donkere dagen voor kerst - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van marijn en miranda - WaarBenJij.nu

de donkere dagen voor kerst

Door: marijnenmiranda

Blijf op de hoogte en volg marijn en miranda

17 December 2011 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

De dagen worden donkerder en het weer steeds guurder, het zijn die dagen van het jaar, uhhh, NEEE. Foutje!! In Singapore worden de dagen niet donkerder, het regent hooguit 2 keer per dag, of misschien zelfs de hele dag, maar om het nou guur te noemen met 26 graden, dat gaat wat ver. Ons sinterklaas bezoek dit jaar waren de ouders van Miranda en een wel heel bijzondere sint en piet die speciaal voor ons een liedje zongen. We zijn gezellig met z’n vieren de regen ontvlucht en hebben een bezoek gebracht aan Vietnam, te weten Saigon. Na een jeugd met tour of duty, wel ontnuchterend om de harde realiteit te zien van wat daar allemaal gebeurd is. Uiteraard vertellen de musea alleen maar over kameraden en overwinning van de VC, maar onze gids naar de Mekong delta, die aan de andere kant vocht, liet zien dat die overwinning toch echt voor 1 kant was en dat Vietnam nu pas eigenlijk aan het herstellen is. Ondanks de beladenheid ook gewoon genoten van het straatbeeld van ontelbare bootjes, relaxende vietnamesen, heerlijke broodjes en we hebben zelfs nog origami geleerd op de boot. De tunnels waren echt zo klein en eng als je altijd hoorde en we konden het toch niet laten om ook nog eens met een M16 te schieten om het plaatje compleet te maken. Niet op mensen hoor het doel was een olifant en zelfs dat konden we niet eens raken.

Ondertussen is het dragonboat seizoen afgelopen met een beetje een teleurstellende race in het centrum van Singapore. Maar het afsluitende etentje gevolgd door een vrijgezellenfeest op Bintan in Indonesie was er niet minder gezellig om. En ja hoor, Marijn mag zich officieel de enige, Never Say Die! roeier noemen van het mannen team!!

Ook op het werk is het nu even rustig, geen dagen van 12-14 uur meer, maar gewoon van 8 tot half 7. Wat was er nu zo druk dan, vragen jullie je natuurlijk af. Zoals sommigen weten zijn we bezig met een enorm uitbreidingsproject. Het huidige fabriekscomplex wordt met ongeveer 200% vergroot. Dit is een project waarbij op het hoogtepunt 22000 man werkten. Al deze fabrieken hebben utilities nodig, net als een nieuw huis gas, water en licht nodig heeft. Voordat je gas, water en licht werkt, moet je eerst kijken of alle leidingen liggen waar ze horen, alle schakelaars het doen en er geen gas uit je waterleiding komt. Het begin van het jaar ben ik dan ook erg druk geweest met inspecteren van de op te leveren installaties. Samen met een team en tekeningen loop je alles langs en kijk je of er nog verscholen gebreken zijn die problemen op kunnen leveren als de plant gaat draaien. Toen alles naar wens was, werd het tijd om een van de eerste units op te starten, en dat was de waterzuiveringsplant. Vervolgens komt er een proces waarbij elke pomp, compressor, klep en regelklep getest gaat worden met water eerst individueel en daarna als geheel. Al met al een proces van 2-3 maanden met als resultaat dat we nu een draaiende plant hebben…alleen geen afvalwater. Dus daarom krijgen we een beetje van de bestaande plant en houden we de bacteriën in goede conditie met een dieet van methanol. De 2e unit was grondflare, een veld vol met branders waar in noodgevallen overtollig gas veilig wordt verbrand, uiteraard een interessante unit om op te starten vooral omdat al die branders getest moeten worden en er dan vlammen van een meter of 10 op staan. Je snapt dat het voor dit soort activiteiten niet zo erg is een tijdje wat langere dagen te maken. Nu deze units klaar zijn, is het nu wachten op het volgende onderdeel, de boilers, die vanaf volgend jaar hun eerste stoom zullen gaan produceren.

De huidige rust gebruiken we om voor te bereiden op het volgende bezoek, mama, Tijmen en Willemijn komen de feestdagen doorbrengen in Singapore en omgeving dus we moeten M&M’s hotel weer helemaal tip top in orde maken en M&M travels draait weer overuren.

• 17 December 2011 - 13:26

Aleid:

Gelukkig maar van die olifant, anders had je hem nog mee naar huis moeten nemen.
    Fijne Kerstdagen met Lies, Tijmen en Willemijn en een Fantastisch 2012.

• 26 December 2011 - 11:22

Jeroen:

Mooi verhaal. Lekker kort. Haha. Ik kom graag weer eens toeren met M&M Travels. Jullie veel plezier met moeders, Tijmen en Willemijn. Had er graag bij willen zijn. Maar ja, ik kom volgende keer wel weer. En alvast een HAPPY NEWYEAR!!!!!!!!

• 29 December 2011 - 13:52

Wim:

Drukke tijden, maar we hebben vastgesteld dat je enthousiasme er niet minder door is geworden.
    Alvast een gelukkig en gezond Nieuwjaar!